Jaki kompresor do malowania / lakierowania
Wybieramy sprężarkę do malowania karoserii samochodu bądź do malowania ścian.
Malowanie za pomocą kompresora jest zdecydowanie tańsze od klasycznego używania pędzla i puszki z farbą/lakierem. Klasyczny sposób malowania całej karoserii auta wymaga dużej wprawy, jednak odnowienie pojedynczych elementów bez trudu wykonać możesz we własnym zakresie.
Mając do wyboru dziesiątki różnego typu kompresorów zapewne zastanawiasz się jaki kompresor do malowania wybrać?
Poniżej postaramy się wyjaśnić, jaki kompresor do domowego użytku sprawdzi się najlepiej, który kompresor sprawdzi się w zakładzie lakierniczym, a który odpowiedni będzie w profesjonalnym przemysłowym lakiernictwie.
- Najszersza oferta na rynku
- Wysyłka w ciągu 48 godzin
- Darmowa dostawa już od 450 zł brutto
- W 100% bezpieczne zakupy online
- Najszersza oferta na rynku
- Wysyłka w ciągu 48 godzin
- Darmowa dostawa już od 450 zł brutto
- W 100% bezpieczne zakupy online
Kompresor do malowania – olejowy czy bezolejowy?
Wbrew pozorom jest to wyjątkowo istotne pytanie. Sposób smarowania elementów ciernych kompresora ma zasadniczy wpływ na finalny efekt naszej pracy. Użycie kompresora olejowego bez odpowiedniego osprzętu w postaci filtrów czy osuszaczy w profesjonalnych zastosowaniach praktycznie mija się z celem, problem stanowią właśnie cząstki oleju znajdujące się w sprężonym powietrzu zasilającym pistolet lakierniczy, powodujące jego szybkie zapychanie.
Rozwiązaniem problemu może okazać się zakup kompresora bezolejowego, w którym poślizg elementom ciernym zapewnia specjalna powłoka pokrywająca wewnętrzne metalowe elementy kompresora.
Czy oznacza to, że sprężarki bezolejowe są lepszym wyborem? To w dużej mierze zależy od wielkości malowanego elementu. Sporadyczne malowanie aerografem lub malowanie niewielkich elementów przy użyciu sprężarki bezolejowej o małej pojemności sprawdza się idealnie w przypadku zastosowań hobbystycznych.
Kompresor do lakierowania
W przypadku konieczności malowania dużych powierzchni (ściany, płoty czy karoserie samochodowe) zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie użycie kompresora olejowego o nieco większej pojemności zbiornika wynoszącej 50, 100 a nawet 200 litrów, zapewniającego znacznie większą wydajność.
Koniecznym jednak jest zastosowanie odpowiednich do malowanej powierzchni zestawów filtrów, które zapobiegną dostawaniu się drobinek oleju do farby. Do prawidłowej pracy kompresora olejowego wymagane są wymiany filtrów, a także regularne serwisowanie urządzenia w zależności od typu kompresora konieczne nawet co 50 roboczogodzin.
Jaki kompresor do malowania / lakierowania wybrać?
Z pośród całej gamy sprężarek Airpress najczęściej wybieranymi modelami są następujące urządzenia:
- Kompresor bezolejowy HLO 215-25 8 bar 1.5 KM 172 l/min 24 l – który idealnie sprawdzi się przy sporadycznym malowaniu drobnych elementów, malowaniu aerografem, czy przy drobnych pracach lakiernicze.
- Cichy kompresor bezolejowy LMVO 40-250 8 bar 2 KM 245 l/min 38 l – to urządzenie przeznaczone do lakierowania większych elementów, np. błotników czy felg, a także do etapowego malowania ścian.
- Kompresor HK 700-300 Pro 11 bar 5.5 KM 530 l/min 270 l – nadaje się malowanie całego samochodu, gruntowania i malowanie ścian, jednocześnie za sprawą kół jezdnych użytkownik nie jest ograniczony do tylko jednego miejsca pracy.
Kompresor do malowania samochodu
Jeżeli planujemy lakierować elementy metalowe samochodu rozmiar kompresora powinien być dopasowany do zakresu pracy jaką planujemy wykonać. Przy gruntownych pracach lakierniczych lepiej jest zainwestować w kompresor ze zbiornikiem przynajmniej 100-150 litrów lub więcej. Dla drobnych poprawek lub sporadycznych korekt wystarczy nam kompresor ze zbiornikiem o pojemności 50 litrów.
Kompresor do samochodu
Bardzo istotnym jest aby dopasować rozmiar kompresora do zakresu prac. Kompresor ze zbiornikiem 24 litrowy jest dobry dla zdobnika lub modelarza, idealnie nada się też do pompowania kół w przydomowym garażu lub do przedmuchu, do większości pozostałych prac będzie jednak niewystarczający. Wersja ze zbiornikiem 50 litrowym to w miarę uniwersalny wybór, który sprawdzi się w większości przypadków nie wymagających rozwiązań profesjonalnych. Sprężarka taka nada się do malowania nieco większych płaszczyzn, jak elementy blaszane samochodu. Do profesjonalnego zastosowania rekomendujemy wybór kompresorów z serii PRO o zbiorniku powyżej 100 litrów. Być może do Twoich zastosowań okaże się on nawet nieco za duży, lecz zapas sprężonego powietrza jedynie w pozytywny sposób wpłynie na jakość i komfort pracy.
Masz już kompresor? Pomożemy Ci wybrać odpowiedni pistolet lakierniczy!
Sama sprężarka to tylko źródło zasilania dla pistoletu lakierniczego. Najważniejszym krokiem zaraz po zakupie kompresora jest wybór odpowiedniego pistoletu do malowania. Prawidłowo dobrany pistolet powinien rozpylać farbę równomiernie, bez kapania i skokowego wystrzeliwania lakieru.
Pistolety do malowania marki Airpress wyposażone są w regulację ciśnienia, umożliwiającą dobranie parametrów do konkretnego rodzaju lakieru. Pistolety Airpress dostępne są wielu konfiguracjach (z dolnym, górnym lub bocznym zbiornikiem, a przy tym z różnymi rozmiarami dysz). Przy doborze pistoletu do malowania trzeba brać pod uwagę odpowiednią wydajność pistoletu, która powinna być nie większa niż wydajność samego kompresora. Górny zbiornik ułatwi precyzyjną pracę z niskim ciśnieniem, natomiast dolny, najczęściej większy zbiornik, umożliwi malowanie dużych powierzchni.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pistoletów lakierniczych, zapraszamy do zapoznania się z informacjami na naszym blogu.
Rozwiązania przemysłowe
Do zastosowań przemysłowych, w fabrykach samochodowych, czy dużych zakładach lakierniczych Airpress rekomenduje wykorzystanie kompresorów śrubowych "uzbrojonych" w oręż w postaci pojemnych zbiorników na sprężone powietrze, osuszaczy ziębniczych oraz profesjonalnych zestawów filtrów sprężonego powietrza.
Wykorzystanie tego typu sprężarek da Twojej firmie dodatkowe korzyści w postaci możliwości podłączenia wielu punktów poboru sprężonego powietrza i ich jednoczesnej niezakłóconej pracy. Dzięki kompresorom śrubowym zmniejszysz ogóle rachunki za energie elektryczną, gdyż nie wymagają one aż tak częstego "odpoczynku" jak to ma miejsce w przypadku kompresorów tłokowych - nie ma konieczności ich częstego wyłączania i ponownego włączania. Kompresory tego typu zapewniają odpowiednio dużą wydajność, intuicyjną, w dużej mierze zautomatyzowaną pracę, przy niskim poziomie głośności, a także dzięki systemowi odzysku ciepła możliwość zaoszczędzenia dodatkowych pieniędzy przy ogrzewaniu hali produkcyjnej. Dodatkowo modele kompresorów śrubowych z serii APS X posiadają szereg udogodnień wśród których należy wymienić możliwość ich połączenia z siecią Wi-Fi oraz kontrolę urządzenia za pośrednictwem specjalnej aplikacji Android.