Wulkanizacja
Wulkanizacja stała się dziś jedną z najszybciej rozwijających się usług w branży motoryzacyjnej. Proces ten całkowicie odmienił oblicze warsztatów, które jeszcze kilkanaście lat temu były głównie zakładami wulkanizacyjnymi, zajmującymi się naprawą dętek i regeneracją bieżników opon. W ostatnich latach zauważalny jest największy wzrost liczby nowo powstałych serwisów w tym segmencie. Ogromne zapotrzebowanie na usługi związane z obsługą opon i kół wywołało wprowadzenie opon sezonowych oraz bezdętkowych. Regularna wymiana opon letnich i zimowych spowodowała, że mimo licznych serwisów, w okresach szczytowych, szczególnie przy nagłych zmianach warunków pogodowych, przed warsztatami tworzą się długie kolejki. Pojawienie się opon bezdętkowych, niskoprofilowych i felg aluminiowych zmusiło kierowców do korzystania z wyspecjalizowanych serwisów. Montaż takich opon wymaga bowiem zaawansowanego sprzętu i fachowej obsługi, a próby ich samodzielnej wymiany mogą prowadzić do uszkodzeń.
Ewolucja usług wulkanizacyjnych
W przeszłości właściciele pojazdów nie zwracali aż takiej uwagi na stan techniczny opon. Dziś, w związku z coraz większymi prędkościami, jakie osiągają współczesne samochody, niemal każdy kierowca jest świadomy, jak istotny wpływ na bezpieczeństwo na drodze ma odpowiedni stan techniczny ogumienia.
Oprócz aspektu bezpieczeństwa, prawidłowa kondycja opon oraz dbanie o właściwe ciśnienie, zgodne z zaleceniami producenta, w znacznym stopniu wpływa na komfort jazdy oraz trwałość samych opon.
Wzrost świadomości kierowców i rozwój technologii
Rosnąca świadomość kierowców w zakresie bezpieczeństwa, a także wprowadzanie nowych technologii, zarówno w konstrukcji opon, jak i felg (szczególnie wykonanych ze stopów lekkich), przyczyniły się do znacznego rozwoju technik warsztatowych związanych z obsługą ogumienia. Zwiększyła się również liczba serwisów świadczących tego typu usługi.
Dodatkowo, powszechne zastosowanie opon sezonowych (letnich i zimowych) sprawiło, że obsługa opon stała się jedną z najczęściej wykonywanych operacji technicznych we współczesnych samochodach.

Dlaczego efektywność sprzętu i organizacja pracy są kluczowe w sezonie wymiany opon?
Wiosna i jesień to czas wzmożonego ruchu w serwisach wulkanizacyjnych, kiedy kierowcy masowo odwiedzają warsztaty, aby wymienić opony, założyć aluminiowe felgi lub nabyć nowe ogumienie, kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. W tych okresach niezawodność sprzętu staje się niezbędnym elementem sukcesu. Serwisy, które planują z wyprzedzeniem, przeprowadzają przeglądy i konserwację urządzeń oraz inwestują w ich modernizację, są w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. Jak zapewnić sprawną obsługę wszystkich klientów? Odpowiedź w zasadzie jest prosta: należy mieć odpowiednio dużo stanowisk, sprawne urządzenia, profesjonalny i szybki personel oraz wystarczający zapas materiałów technologicznych i opon, a dobra organizacja pracy i logiczne wykorzystanie sprzętu są fundamentalne dla sukcesu w tym intensywnym okresie.
Potrzebujesz pomocy? Wypełnij poniższy formularz:
Sezonowe zwiększenie popytu na usługi wulkanizacyjne
Wymiana opon jest jednym z typowych zadań sezonowych, związanych ze zmianami klimatycznymi w ciągu roku. Choć Polska znajduje się w strefie umiarkowanego klimatu, ostatnie lata przynoszą zarówno mroźne, śnieżne zimy, jak i gorące, suche lata. Z tego względu, konieczne jest dostosowanie opon do warunków drogowych charakterystycznych dla każdej pory roku, takich jak temperatura, poziom wilgotności, błoto czy śnieg.
Sezonowy charakter tej usługi powoduje spiętrzenie pracy w serwisach, które się nią zajmują. Nawet w wyspecjalizowanych warsztatach obsługujących i naprawiających ogumienie trudno jest uniknąć długich kolejek oraz odległych terminów realizacji. Podobna sytuacja dotyczy Autoryzowanych Stacji Obsługi (ASO), które oferują wiele innych usług i nie są skupione wyłącznie na obsłudze opon. Warto wspomnieć o dwóch głównych grupach użytkowników urządzeń do obsługi opon: niezależnych warsztatach specjalistycznych oraz autoryzowanych stacjach obsługi producentów samochodów.
Azot w oponach – nowy kierunek rozwoju serwisów ogumienia
Serwisy ogumienia coraz częściej poszerzają swoją ofertę o innowacyjne usługi, bezpośrednio związane z obsługą opon, co wynika z najnowszych trendów w motoryzacji. Jedną z takich usług jest napełnianie kół azotem. Dzięki swojej większej gęstości, azot utrzymuje stałą objętość niezależnie od zmian temperatury w zakresie normalnych warunków eksploatacyjnych pojazdów, zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Dodatkowo, przenika przez strukturę gumy o wiele wolniej niż powietrze, co sprzyja utrzymaniu stabilnego ciśnienia w oponach przez dłuższy czas. Ważnym atutem azotu jest brak wilgoci podczas napełniania opon, co skutecznie chroni felgi stalowe oraz wewnętrzne warstwy opon przed korozją, nawet w przypadku drobnych uszkodzeń wewnętrznych.
Napełnianie kół azotem
Obecnie stosuje się dwie metody napełniania kół azotem: pompowanie z butli ze sprężonym azotem lub przy użyciu wytwornicy azotu. Korzystanie z butli jest bardziej ekonomiczne na początkowym etapie wdrażania tej usługi, a sprężony azot można łatwo zakupić u dystrybutorów gazów technicznych. Do zestawu potrzebne są także reduktor i elastyczny wąż zakończony pistoletem. Lepszą, choć droższą opcją, jest wykorzystanie wytwornicy azotu. Chociaż jej zakup wiąże się z wyższymi kosztami początkowymi, to po około półtora roku inwestycja w wytwornicę staje się bardziej opłacalna niż w butle, a koszty obsługi zaczynają maleć.
Do wytwornicy podłącza się sprężone powietrze z warsztatowej instalacji lub z niezależnej sprężarki. Powietrze jest najpierw oczyszczane i odwadniane, a następnie w specjalnej komorze tlen oddzielany jest od azotu dzięki membranie, która przepuszcza tylko cząsteczki tlenu. Tlen jest usuwany, a azot, po przejściu przez filtry, trafia do zbiornika o pojemności 0,12 m³ pod takim samym ciśnieniem, jak sprężone powietrze.
Kluczowym elementem procesu napełniania kół azotem jest wcześniejsze wyssanie powietrza z opony, co pozwala uzyskać mieszaninę o wysokiej zawartości azotu, sięgającej nawet 95%. Dlatego wytwornica wyposażona jest w pompę próżniową i odpowiedni pistolet. Korzystanie z wytwornicy jest lepszym rozwiązaniem niż użycie butli, ponieważ umożliwia skuteczne usunięcie powietrza przed napełnieniem opony azotem. Przy użyciu samej butli, bez tej operacji, w oponie pozostaje mieszanka zawierająca jedynie około 85% azotu. Im wyższy poziom azotu w oponie, tym większe korzyści z jego zastosowania.
Jakie sprężarki wybrać do serwisu motoryzacyjnego?
W serwisach branży motoryzacyjnej stosujemy najczęściej dwa typy sprężarek powietrza – tradycyjne sprężarki tłokowe i nowej generacji sprężarki śrubowe. W serwisach o niewielkim zapotrzebowaniu na sprężone powietrze ze względów ekonomicznych (zakupu i późniejszych kosztów eksploatacyjnych) opłaca się stosować sprężarki tłokowe o mocach silnika do 5,5 kW. W przypadku, gdy serwis ma duże zapotrzebowanie na sprężone powietrze i zmuszony jest powiększyć swój park maszynowy o sprężarkę o dużej wydajności, wtedy często wybór pada na sprężarkę śrubową
W mniejszych placówkach bez ogólnowarsztatowej instalacji sprężonego powietrza do zasilania narzędzi pneumatycznych niezbędna jest sprężarka, która należy również do grupy sprzętu pomocniczego, coraz częściej niezbędnego w warsztacie. Służy ona ponadto do zasilania montażownic do kół, małych podnośników samochdowych lub wytwornicy azotu w serwisach ogumienia. Sprężone powietrze uzyskane ze sprężarki wykorzystuje się również do osuszania mytych części i podzespołów w trakcie obsługi pojazdu i wykonywania napraw.
