Zasady serwisowania kompresorów - Jak serwisować sprężarkę?
Konserwacja sprężarki
Istnieją różne typy kompresorów, które różnią się pod względem sposobu ich konserwacji. Jedne wymagają więcej uwagi niż inne. Ale jak dokładnie przebiega proces serwisowana? W tym artykule znajdziesz praktyczne porady i szczegółowy opis procedur serwisowych dla różnych typów kompresorów, takich jak kompresory olejowe, sprężarki śrubowe, czy kompresory spalinowe.
Dlaczego konserwacja kompresora jest ważna?
Utrzymanie kompresora w dobrym stanie jest bardzo ważne. Czysty i dobrze utrzymany kompresor będzie działać znacznie lepiej niż sprężarka, która nie jest odpowiednio konserwowana. Prawidłowa i regularna konserwacja zapewni dłuższą żywotność urządzenia.
Jeżeli kompresor nie jest właściwie konserwowany, jego wydajność stopniowo obniża się. Powstają przy tym niepożądane warunki m.in. zatory, korozja w zbiorniku, korozja pasów klinowych, zatykanie się filtra powietrza, co może prowadzić do zanieczyszczenia zbiornika, a w konsekwencji bardzo poważnych uszkodzeń urządzenia. Wszystkich tych niepowołanych warunków można uniknąć stosując się do cyklicznego konserwowania kompresora.
Różne typy kompresorów, inny sposób konserwacji
Istnieją różne typy kompresorów i lecz wszystkie łączy to, iż wymagają one odpowiedniej konserwacji. Istnieje wiele zadań konserwacyjnych, które wykonuje się uniwersalnie niezalerznie od modelu kompresora, ale są też takie, które są specyficzne dla konkretnego typu kompresora. Poniżej znajdziecie państwo sposób wykonywania konserwacji z rozróżnieniem na typ kompresora.
Wymiana filtra w sprężarce
Każdy kompresor wymaga ogólnej konserwacji. Do podstawowych czynności należy wymiana filtra powietrza. W przypadku kompresora bezolejowego lub z napędem spalinowym filtr powietrza jest wyjątkowo ważny i należy go zawsze sprawdzać i wymieniać po roku lub po równoważnej liczbie godzin pracy. Filtr zapewnia czyste powietrze wewnątrz kompresora, co jest o tyle istotne, iż zanieczyszczone powietrze obniża ogólną wydajność, a pył po dostaniu się do zbiornika ciśnieniowego może doprowadzić do uszkodzenia sprężarki.
Spuszczanie wody z kompresora
Podczas ogólnej konserwacji każdego kompresora należy w równym stopniu zadbać o usunięcie z niego zaległej wody kondensacyjnej. Powietrze zawiera wilgoć, która może pozostać w zbiorniku sprężonego powietrza. Jeśli woda pozostanie w zbiorniku ciśnieniowym zbyt długo, może doprowadzić do wewnętrznej korozji zbiornika. Zardzewiały zbiornik sprężonego powietrza może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Dlatego należy regularnie spuszczać wodę kondensacyjną, najlepiej bezpośrednio po użyciu kompresora. Jeśli chcesz, aby było to jeszcze łatwiejsze, użyj automatycznego spustu kondensatu dostępnego w ofercie Airpress.
Sprawdzenie śrub w sprężarce
Na koniec zwróć uwagę na gwinty śrub. Gdy kompresor pracuje przez w trakcie pierwszych 50 godzin, należy je sprawdzić, aby upewnić się, że są nadal odpowiednio dokręcone. Wibracje mogą poluzować śruby, co może prowadzić do niepożądanych sytuacji. Następnie należy je sprawdzać co ok. 500 godzin.
Jak serwisować kompresor olejowy?
Jak sama nazwa wskazuje, kompresory olejowe wykorzystują olej do smarowania wewnętrznych elementów ruchomych. W tych kompresorach należy regularnie sprawdzać poziom oleju. Niektóre modele kompresorów olejowych mają wziernik, dzięki łatwo i szybko można sprawdzić stan oleju wewnątrz sprężarki. W modelach nie wyposażonych w wziernik poziom oleju można zmierzyć za pomocą prętowego wskaźnika poziomu oleju. Jeśli nie ma wystarczającej ilości oleju, możesz po prostu dodać więcej oleju. Pamiętając jednak aby był on przeznaczony do odpowiedniego typu urządzenia.
Olej jest ważny do smarowania silnika. Chłodzi silnik i pochłania pozostałości zanieczyszczeń z procesu kompresji. Świeży olej zapewnia bardziej płynną pracę sprężarki, natomiast zanieczyszczony powoduje, że silnik nie osiąga optymalnej wydajności. W ekstremalnych przypadkach może nawet doprowadzić do uszkodzenia urządzenia.
Olej należy wymieniać co roku lub po określonych godzinach pracy. Każda sprężarka olejowa ma zawór spustowy, który umożliwia łatwe spuszczanie oleju. Szczegółowy plan wymiany oleju przedstawia się następująco:
Wymiana oleju w sprężarce
- Aby olej płynnie spływał z silnika, należy na kilka minut włączyć sprężarkę. Olej nagrzewa się przez chwilę i łatwiej wypływa z miski olejowej;
- Upewnij się, że sprężarka jest przez cały czas wyłączona, aby uniknąć wypadków podczas usuwania oleju;
- Zdejmij korek oleju, aby umożliwić przedostanie się powietrza. Następnie odkręć korek spustowy i zbierz olej do pojemnika. Opróżnij cały zbiornik, aż olej przestanie wypływać. Następnie ponownie wkręć korek spustowy;
- Nowy olej jest podawany przez kanał wlewowy. Zrób to za pomocą lejka, aby nic się nie rozlało;
- Regularnie sprawdzaj poziom oleju za pomocą prętowego wskaźnika poziomu. Poziom oleju nie może przekraczać podanej wartości. Jeśli tak się stanie, odkręć korek spustowy, aby umożliwić jego wypłynięcie. Po nalaniu odpowiedniej ilości ponownie wkręć korek oleju.
Dzięki tym krokom kompresor będzie szybko ponownie gotowy do użycia. Uważaj, aby nie mieszać dwóch rodzajów oleju, ponieważ może to spowodować niepożądane reakcje.
Jak serwisować kompresor z napędem pasowym?
Niektóre kompresory są wyposażone w wentylator i pasek klinowy. System ten dostarcza chłodniejsze sprężone powietrze, co zapewnia lepsze sprężanie powietrza. Taki kompresor również wymaga konserwacji. Upewnij się, że wentylatory są zawsze czyste i wolne od kurzu. Brud powoduje, że pasek klinowy może się ślizgać, co z kolei obniża jakość sprężonego powietrza, a także powoduje nieprawidłowości w pracy kompresora.
Napięcie paska klinowego, zwanego również paskiem napędowym, należy sprawdzać co miesiąc. Jeśli napięcie nie jest już prawidłowe, pasek należy wymienić. Ponadto pasek klinowy należy sprawdzić pod kątem pęknięć i zużycia. Jeśli zaobserwujesz na nim pęknięcie, należy go natychmiast wymienić. Pęknięcie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Klatka wokół koła zamachowego jest łatwa do usunięcia. Przed rozpoczęciem konserwacji upewnij się, że kompresor jest wyłączony!. Przed ponownym uruchomieniem sprężarki klatkę należy zamontować ponownie.
Jak serwisować kompresor z napędem spalinowym?
Kompresory spalinowe mają specjalną cechę wymagającą konserwacji, a jest nią napędzający je silnik spalinowy. W przypadku silników tych należy uważać, aby paliwo nie było zanieczyszczone.
Jeśli paliwo jest zanieczyszczone, to w krótkim czasie doprowadzić do zapchania filtra paliwa, bez jego cyklicznej konserwacji kompresor może przestać działać. Jednocześnie nie można zapominać o kontroli prawidłowego poziomu oleju.
Jak serwisuje się kompresor śrubowy?
Konserwacji wymaga również kompresor śrubowy. Niektóre prace konserwacyjne można wykonać samodzielnie, pozostałą jednak ich część wykonać może wyłącznie wykwalifikowany serwis Airpress. Mowa tu np. o napinaniu pasa wielorowkowego lub wymiana filtra powietrza, filtra oleju i filtra separatora. Powinieneś również skontaktować się z naszym serwisantem w przypadku awarii lub chęci/konieczności wykonania napraw. Regularne sprawdzanie poziomu oleju i spuszczanie skroplin to czynności konserwacyjne, które możesz wykonać samodzielnie.
Podczas montażu kompresora śrubowego należy zachować odległość co najmniej jednego metra wokół maszyny, aby nic nie przeszkadzało w pracach konserwacyjnych. Należy również upewnić się, że kompresor jest wyłączony podczas zdejmowania jego paneli ochronnych.
Wymiana oleju w kompresorze śrubowym
Olej odgrywa kluczową rolę w działaniu kompresorów śrubowych. Brak oleju może spowodować uszkodzenie bloku śrubowego, co może natomiast doprowadzić do bardzo kosztownego uszkodzenia kompresora. Zwróć uwagę na kolor oleju. Jeśli olej stanie się ciemniejszy, należy niezwłocznie skontaktować się z serwisem Airpress w celu jego wymiany. Zanieczyszczony olej w układzie może spowodować zatkanie i uszkodzenie urządzenia.
Uwaga!Olej w sprężarce śrubowej należy wymienić po pierwszych 500 godzinach pracy. Gdy to zrobisz, możesz kontynuować proces konserwacji sugerując się standardowym harmonogramem.
Usuwanie zbędnego kondensatu z kompresora śrubowego
Aby uniknąć korozji, należy co tydzień spuszczać wodę kondensacyjną ze sprężarki śrubowej. Kondensacja może również wpływać na inne elementy układu sprężonego powietrza. Tu należy zwrócić uwagę na amoniak, który odgrywa znaczącą rolę w gospodarstwach mlecznych. Podobnie jak kondensacja, amoniak może również wpływać na system sprężonego powietrza. Filtry osuszaczy adsorpcyjnych OFAG3 są wyposażone w powłokę, dzięki której amoniak nie reaguje z kondensatem ani z aluminium.
Możliwe, że kompresor śrubowy został umieszczony w wilgotnym środowisku. W takim przypadku bardzo ważne jest, aby spuścić wodę kondensacyjną. Filtr oddzielający - filtruje wodę. Filtr separatora może ulec uszkodzeniu, jeśli znajduje się w nim woda z rdzą (z powodu korozji). Dlatego niezwykle ważne jest, aby co tydzień spuszczać skropliny. Jeśli masz automatyczny spust kondensatu, powinieneś co tydzień naciskać przycisk testowy, aby sprawdzić, czy kurek spustowy nadal wydmuchuje powietrze. Jeśli kurek spustowy nie wypuszcza powietrza, łączniki pływakowe mogą być zatkane.
Cyrkulacja powietrza wewnątrz kompresora
Po umieszczeniu kompresora śrubowego należy zapobiec przedostawaniu się do niego cząstek kurzu. Jeśli tego nie zrobisz, temperatura wewnątrz urządzenia może wzrosnąć, a wzrost ten może doprowadzić do przegrzania urządzenia. Jeśli kompresor jest wyposażony w osuszacz ziębniczy, należy zadbać o to, aby również on pozostał czysty.
Dopływ powietrza odgrywa ważną rolę podczas wyboru miejsca docelowego dla kompresora śrubowego. Im więcej chłodnego powietrza zasysa kompresor śrubowy, tym dłuższa będzie jego żywotność. Jeśli umieściłeś kompresor w wąskiej przestrzeni, a drzwi do pomieszczenia w którym się on znajduje są zawsze zamknięte, temperatura będzie wzrastać szybciej. Wzrost temperatury będzie miał negatywny wpływ na żywotność urządzenia.
Jak mogę się dowiedzieć, kiedy moja sprężarka wymaga określonej konserwacji?
Może się zdarzyć, iż mimo prawidłowo wykonanej konserwacji stwarza problemy. Na przykład awaria sprężarki może być spowodowana zatkaniem wentylatorów i / lub filtrów powietrza, ale także przewodów. Problem można rozwiązać, czyszcząc zatkane wentylatory i / lub filtry powietrza. Jeśli jednak problem nie zostanie rozwiązany, zaleca się zlecenie sprawdzenia kompresora przez wykwalifikowanego serwisanta Airpress.
Może się również zdarzyć, że uszkodzona jest część kompresora nie dostępna bezpośrednio bez konieczności rozmontowania urządzenia. Jeśli np. ciśnienie nie może już wzrosnąć lub sprężarka pozostaje włączona, gdy zbiornik sprężonego powietrza jest już pełny, prawdopodobnie uszkodzony jest presostat. Ale także inne części, takie płyta zaworowa, cylinder, pokrywa wentylatora, przewód ciśnieniowy i wziernik oleju. Bardziej szczegółowa konserwacja jest niezbędna tylko wtedy, gdy kompresor nie działa tak, jak powinien, mimo, iż był prawidłowo serwisowany. W takim przypadku zaleca się kontakt z działem serwisu Airpress.
Jaki jest harmonogram konserwacji kompresora?
Harmonogram konserwacji kompresora można podzielić na dzienny, tygodniowy, miesięczny i roczny. W praktyce do ustalenia harmonogramu można zastosować poniższy plan:
Po każdej operacji | Tygodniowo | Miesięcznie | Rocznie | Po 50, a następnie co 500 godzin pracy | |
Spuścić kondensat | Sprawdź poziom oleju | Sprawdź pasek klinowy | Wymiana oleju | Sprawdź śruby | |
Sprawdź filtr powietrza | Sprawdź wentylator | Wymiana filtra powietrza | |||
Wyczyść wentylator |
Teraz znasz najlepszy sposób na utrzymanie kompresora w doskonałym stanie. Konserwacja jest i pozostanie ważna, aby jak najlepiej utrzymać urządzenie w pełni sprawne. Konserwacja różni się w zależności od typu kompresora, ale zawsze istnieją trzy podstawowe czynności konserwacyjne, które należy wykonać na każdej sprężarce i są one bardzo ważne:
- Spuścić kondensat;
- Sprawdź poziom oleju;
- Wyczyść filtr powietrza.