Jak działa kompresor?

Jak działa kompresor?
 

Sprężarka jest urządzeniem, którego zadaniem jest zwiększenie ciśnienia powietrza. Jej praca polega na konwersji energii. W pierwszej kolejności następuje konwersja energii elektrycznej dostarczonej do silnika elektrycznego z sieci na energię kinetyczną ruchu wału napędzającego blok sprężarkowy (tłokowy lub śrubowy), a następnie konwersja tej energii na energię sprężonego gazu w ramach przemiany termodynamicznej. Każda sprężarka powinna być wyposażona w odpowiedni układ chłodzenia, który ma zapobiegać jej przegrzaniu. Podczas pracy urządzenia wytwarza się bowiem spora ilość ciepła.

 

 

2. Rodzaje sprężarek

Sprężarki tłokowe

Są to najczęściej spotykane na rynku sprężarki, jeśli chodzi o urządzenia o małych i średnich wydajnościach. Najczęściej używane są w branży motoryzacyjnej, niekoniecznie zaś nadają się do zastosowania w branży spożywczej, na przykład w zakładach mięsnych. Wynika to z faktu, że powietrze przez nie otrzymywane jest mocno zanieczyszczone: cechuje się sporym naolejeniem oraz zawartością wody.

Ich praca jest także dość hałaśliwa, co na dłuższą metę może być uciążliwe. Dlatego coraz częściej sprężarki tłokowe bywają zamienianie na inne typy sprężarek, o wyższej kulturze pracy.

Sprężarki śrubowe

Jest to typ sprężarki, która świetnie poradzi sobie jeśli chodzi o ciężką pracę w trudnych warunkach. Dzięki nim sprężone powietrze trafia do wielu gałęzi przemysłu: branży spożywczej, farmaceutycznej, maszynowej, elektronicznej, czy drzewnej.

Sprężarki śrubowe to urządzenia niesamowicie wytrzymałe, ciche, nowoczesne i energooszczędne. Ich instalacja oraz obsługa jest banalnie proste, a konieczność dokonywania przeglądów - stosunkowo rzadka.

W powietrzu sprężanym w kompresorze śrubowym również dochodzi do zanieczyszczenia powietrza olejem, ale jest ono wyraźnie mniejsze niż w przypadku sprężarek tłokowych. Dzięki temu oczyszczenie powietrza do oczekiwanego poziomu stanowi mniejsze wyzwanie dla układu filtrów zainstalowanych w instalacji, którą sprężarka zasila. Przekłada się to na rzadszą konieczność wymiany wkładów filtrów, co pozwala na dodatkowe oszczędności.

Co ciekawe, sprężarki śrubowe wytwarzają podczas pracy spore ilości ciepła, co oznacza, że można je wykorzystać do dogrzewania pomieszczeń. Zastosowanie takiego rozwiązania wymaga wyposażenia sprężarki w wymiennik ciepła, który pozwoli odzyskać część energii doprowadzonej do sprężarki, co przełoży się na redukcje kosztów jej eksploatacji.

 

3. Jak działa kompresor?

Głównymi elementami budowy sprężarki tłokowej są cylinder oraz tłok. Ten drugi porusza się we wnętrzu cylindra ruchem posuwisto-zwrotnym. Ruch tłoka wytwarza podciśnienie, które zasysa powietrze, a następnie nadciśnienie, poprzez zmniejszenie objętości komory cylindra. W ten sposób dochodzi do sprężenia powietrza znajdującego się w komorze cylindra.

Airpress ballon
Elementy budowy kompresora tłokowego

Elementy budowy bloku tłokowego:

  • Cylinder;
  • Pierścienie tłokowe;
  • Korbowód;
  • Zawory wlotowe i wylotowe;
  • Wał korbowy;
  • Tłok.

Blok tłokowy zawiera dwa zawory, zawór ssący i zawór tłoczny. Te zawory otwierają się naprzemiennie Gdy tłok się cofa, wytwarzając podciśnienie otwiera zawór ssący i powietrze przepływa z zewnątrz do cylindra. Proces ten nazywa się suwem ssącym. Gdy tłok ponownie porusza się do przodu, zawór ssący zamyka się, a zawór tłoczny otwiera, a powietrze wtłaczane jest do zbiornika. Następnie proces powtarza się cyklicznie do momentu gdy ciśnienie w zbiorniku osiągnie oczekiwaną wartość.


Sprężarki tłokowe w zależności od modelu dostępne są w wersjach jedno lub dwustopniowej. W wariantach jednostopniowych cylindry i tłoki zazwyczaj mają tę samą średnicę, a zasysane powietrze jest sprężane w komorze bloku. Zasada działania sprężarki dwustopniowej jest nieco inna, zasysane powietrze zostaje wstępnie sprężone do ciśnienia 3 do 4 barów. Odbywa się to w cylindrze niskiego ciśnienia. Następnie sprężone powietrze jest transportowane do drugiego stopnia sprężającego gdzie osiąga, nominalne ciśnienie dla danego typu kompresora (8 do 14 bar).

 

Zalety dwustopniowych sprężarek
Lepsza jakość sprężonego powietrza
Mniejsza podatność na awarie
Wyższa wydajność
Wyższe ciśnienie

Poziom ciśnienia generowanego przez kompresor wyrażany jest w barach. Liczba barów zależnie od sprężarki waha się od 7 do 14 barów. Na przykład bezolejowa sprężarka HLO 215-25. Wyposażony jest w 1-cylindrowy silnik i wytwarza ciśnienie do 8 barów.

Maksymalne ciśnienie Seria kompresorów Airpress
7 bar Seria dentystyczna
8 bar Seria niebieska
10 bar Seria niebieska, Seria spalinowa, Seria zielona
11 bar Seria zielona
14 bar K-seria
HL 310-50 kompresor serii Zielonej

W swojej pracy potrzebujesz cichego i wydajnego kompresora? Rozwiązaniem może okazać się wyciszany kompresor tłokowy Airpress. Dzięki wykorzystaniu takiego kompresora, pozbywasz się uciążliwego hałasu nie rezygnując przy tym z wydajności. Wyciszenie kompresora uzyskiwane jest poprzez zredukowanie jego obrotów oraz zastosowanie odpowiednich materiałów w trakcie projektowania jego obudowy. Dzięki temu i tak cichy kompresor staje się jeszcze cichszy. Kompresory serii wyciszanej dostępne są także w wersji profesjonalnej.

Część kompresorów np. serii Zielonej, wyposażone są w koła pasowe odpowiedzialne za przeniesienie napędu z silnika na wał bloku tłokowego. Zastosowanie odpowiedniego profilu ramion koła, które podczas jego pracy generują przepływ powietrza pozwala dodatkowo chłodzić blok tłokowy. Zmniejsza to ryzyko przegrzania, które mogłoby doprowadzić do uszkodzenia maszyny.

Kompresory tego typu są często używane w małych firmach przemysłowych np. w sektorze rolniczym, warsztatach samochodowych i podczas pracy, w której wymagane jest co najmniej 10 barów. Airpress ma w swojej ofercie także wydajniejsze urządzenia. Na przykład sprężarki z serii K to profesjonalne kompresory tłokowe przeznaczone dla przemysłu ciężkiego.

Na co należy zwrócić uwagę przy sprężarkach śrubowych? Kliknij tutaj, aby uzyskać więcej informacji na temat sprężarki śrubowej.

Jak działa silnik spalinowy w kompresorze i dlaczego powinienem go wybrać zamiast elektrycznego?

Część kompresorów należąca do grupy urządzeń tłokowych to sprężarki wyposażone w silnik benzynowy lub silnik Diesela. Na pierwszy rzut oka niewiele różnią się one od standardowych kompresorów zasilanych energią elektryczną. Podstawową różnicą jest brak konieczności doprowadzenia zasilania do sprężarki za pomocą przewodu elektrycznego. Dzięki temu sprężarki napędzane silnikiem spalinowym posiadają szersze zastosowanie pod względem ich ulokowania. Mogą z powodzeniem pracować w miejscach gdzie nie została doprowadzona energia elektryczna. Na sąsiedniej animacji przedstawiono cykl pracy silnika benzynowego (o zapłonie iskrowym).

 

Zasada działania silnika 4 suwowego
  1. Suw ssania: tłok opada, zasysając powietrze i paliwo (w przypadku oleju napędowego zasysane jest tylko powietrze, natomiast wtrysk paliwa następuje gdy tłok zbliża się do swojego górnego martwego położenia). Zawór wlotowy otwiera się, podczas gdy zawór wylotowy jest zamknięty;
  2. Suw sprężania: Tłok porusza się w górę, sprężając mieszankę powietrza i paliwa. Oba zawory są zamknięte. Gdy tłok zbliża się do górnego martwego położenia następuje zapłon generowany przez świecę. W silnikach Diesela zapłon następuje samoczynnie na skutek sprężenia mieszanki paliwowo powietrznej do bardzo wysokiego ciśnienia.
  3. Suw pracy: W wyniku eksplozji mieszanki paliwowo powietrznej w komorze spalania, następuje odepchnięcie tłoka w kierunku jego dolnego martwego położenia i przeniesienie poprzez tłok oraz korbowód energii wygenerowanej podczas spalania na wał korbowy. Oba zawory są zamknięte;
  4. Suw wydechu: Otwiera się zawór wylotowy, a spaliny wypychane są z cylindra przez tłok powracający do górnego martwego położenia.

Ogromną zaletą sprężarek spalinowych jest ich mobilność. Kompresory te idealnie sprawdzą się wszędzie tam gdzie nie ma dostępu do sieci zasilania 230 / 400V. Dodatkową zaletą może okazać się fakt, że wybrane modele sprężarek spalinowych zostały wyposażone w generator, w związku z czym można używać ich jako agregatów prądotwórczych. W razie konieczności możesz podłączyć do nich narzędzia wymagające zasilania elektrycznego.

 

Dlaczego istnieją sprężarki bezolejowe i bezolejowe?

Sprężarki jako źródło zasilania narzędzi pneumatycznych są używane do wielu różnych zastosowań. Począwszy od czysto hobbystycznych, po przemysł oraz laboratoria, czy gabinety stomatologiczne. Na co warto zwrócić uwagę, aby znaleźć odpowiednią sprężarkę, tego dowiesz się z naszego bloga.

Aby zapewnić optymalne działanie kompresora, wymagany jest specjalny olej do sprężarek. Olej zapewnia płynną pracę urządzenia. Stosowanie oleju pozwala na wydłużenie żywotności niemal wszystkich wewnętrznych elementów bloku tłokowego, od łożysk wału, przez panewki, na pierścieniach tłokowych i ścianie cylindra kończąc. Olej służy także usuwaniu ewentualnych zanieczyszczeń, które mogłyby się dostać do wnętrza bloku tłokowego lub powstać w jego wnętrzu. Jednakże olej należy regularnie wymieniać i uzupełniać. Brudny olej powoduje utratę mocy, co oznacza, że urządzenie generuje mniej powietrza.

Istnieją jednak sprężarki, które do swojej pracy nie potrzebują oleju. Związane jest to z koniecznością zasilania pewnych specyficznych urządzeń np. w gabinetach dentystycznych w których nie można dopuścić do dostania się odrobinek oleju do generowanego sprężonego powietrza. Tego typu kompresory bezolejowe mają jedną dużą zaletę, wymagają o wiele mniej konserwacji.

Jak działa reduktor?

Za pomocą reduktora ciśnienia można ustawić wymagane ciśnienie robocze. Zawór redukcyjny, zwany także regulatorem ciśnienia, zapewnia stałe ciśnienie. Wyższy dopływ ciśnienia jest redukowany do prawidłowej wartości. Regulator zawiera zawór, membranę i sprężynę, które regulują ciśnienie. Nastawa zaworu jest korygowana przez membranę i sprężynę po przekręceniu pokrętła.

Zawory redukcyjne są dostępne w różnych kształtach i rozmiarach. Kupując reduktor należy wziąć pod uwagę:

  • Ciśnienie wejściowe ze sprężarki;
  • Ilość sprężonego powietrza, która musi przejść przez zawór redukcyjny
Reduktor cisnienia 1/4
Reduktor ciśnienia 1/4 " 10 bar z szybkozłączką

Reduktor ciśnienia to kompaktowe urządzenie z pokrętłem i manometrem. Czerwonym przyciskiem na zaworze redukującym ciśnienie ustawia się wartość ciśnienia. Manometr wskazuje, jakie ciśnienie zostało ustawione.

Niektóre kompresory wyposażone są w reduktor w połączeniu z filtrem oleju i wody. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że urządzenie oddziela wodę i olej od sprężonego powietrza, a czyste i suche sprężone powietrze trafia do urządzeń pneumatycznych. Rozwiązanie to pasuje do niektórych modeli sprężarek - LM / KM z niebieskiej serii i modele HK / HL z zielonej serii. Woda wraz z olejem są oddzielane od powietrza. Część wody oddzielana jest od sprężonego powietrza już w zbiorniku ciśnieniowym poprzez kondensację. Wodę kondensacyjną należy regularnie usuwać ze zbiornika aby nie doprowadzić do jego wewnętrznego rdzewienia, które zaniedbywane odpowiednio długo może doprowadzić do jego rozszczelnienia lub eksplozji.

 

Reduktor cisnienia z zestawem filtracyjnym
Reduktor ciśnienia z zestawem filtracyjnym

Co to jest presostat?

Presostat (zwany także wyłącznikiem ciśnieniowym) to urządzenie, które kontroluje poziom ciśnienia w zamkniętym układzie, na przykład kompresorze. Presostat nie tylko umożliwia działanie instalacji bez nadzoru człowieka, ale też informuje o stanach alarmowych i niebezpieczeństwach. Za pomocą presostatu wybierasz żądane ciśnienie. Po osiągnięciu nadanego ciśnienia sprężarka przestanie pompować. Po osiągnięciu minimalnego ciśnienia sprężarka zostaje ponownie automatycznie włączona.

W przypadku uszkodzenia wyłącznika ciśnieniowego może dojść do sytuacji w której kompresor przestaje generować sprężone powietrze. Podczas wymiany presostatu należy brać pod uwagę następujące kwestie:

  • Maksymalne ciśnienie sprężarki;
  • Zabezpieczenie termiczne (tylko z bezpośrednio sprężarki na 400V (3 fazy);
  • Zasilanie (230V of 400 V).
Wyłącznik cisnieniowy 400V
Wyłącznik ciśnieniowy 400 V 1/4" 10 bar

 

Wskazówka! Przyjrzyj się częściom do sprężarek. Tutaj znajdziesz więcej informacji o wyłączniku ciśnieniowym i innych elementach.

Czy wszystkie sprężarki nadają się do podłączenia do sieci 230V?

Istnieje wiele kompresorów, które można podłączyć bezpośrednio do sieci 230V, jednakże w przypadku chęci skorzystania z większej mocy jaką np. oferują sprężarki tłokowe serii K lub niemalże wszystkie kompresory śrubowe konieczne jest ich podłączenie do sieci 400V. Kupując kompresor, upewnij się, że masz odpowiednie źródło zasilania.

4. Konserwacja sprężarki

Każdy typ sprężarki jest inny i wymaga innych części, niezależnie jednak od tego w celu zachowania jak najdłuższej żywotności, wszystkie kompresory wymagają odpowiedniej konserwacji.

Filtr kondensatu i powietrza

Należy regularnie pozbywać się wody gromadzącej się na dnie zbiornika - dotyczy to wszystkich sprężarek. Najlepiej usuwać ją za każdym razem zaraz po użyciu kompresora. Po drugie, należy regularnie sprawdzać filtr wlotowy powietrza oraz wszystkie filtry zainstalowane za kompresorem. Filtr wlotowy powietrza należy wymienić po roku użytkowania, lub częściej w zależności od stopnia eksploatacji kompresora. W przypadku sprężarek olejowych woda kondensacyjna zgromadzona w zbiorniku powinna zostać poddana procesowi oczyszczania zanim trafi ona do kanalizacji. Zawiera ona olej, który musi zostać usunięty. W tym celu warto wyposażyć swoją instalację w separator woda-olej serii ACR, dostępny w asortymencie Airpress.

Sprężarki bezolejowe

Jak sama nazwa wskazuje, bezolejowe sprężarki nie wymagają oleju i dlatego wymagają znacznie mniej konserwacji. Jedyną czynnością konserwacyjną jest regularne spuszczanie kondensatu i czyszczenie lub wymiana filtra wlotowego powietrza.

 

Kompresory olejowe

Olej do spręzarek tłokowych 1 l
Olej do sprężarek tłokowych 1 l

W przypadku kompresorów olejowych jednym z podstawowych wymogów jest dokładne sprawdzanie poziom oleju. Poziom oleju należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu, a w razie konieczności - uzupełnić go.

Rozsądnie jest również wymienić olej po roku użytkowania lub gdy wygląda na  zanieczyszczony. Wyrobienie podobnego nawyku zaowocuje tym, że Twój kompresor będzie funkcjonował cały czas jak nowy. To samo dotyczy filtra powietrza i odpływów kondensatu.

Sprężarka będzie działać dłużej, jeśli użyjesz odpowiedniego, rekomendowanego oleju do sprężarki. Taki sam olej używany jest przez profesjonalny serwis Airpress. Zapewnia szybkie smarowanie, nie pieni się, zapewnia niezawodną ochronę w wysokich temperaturach i dłuższą żywotność sprężarki.

Sprężarki z pasowym układem przeniesienia napędu

Oprócz oleju, filtra powietrza i odprowadzania kondensatu należy regularnie sprawdzać pasek klinowy sprężarek. Napięcie musi być prawidłowe, aby zapobiec zużyciu. Najlepiej sprawdzać to co miesiąc. Jeśli pasek klinowy ulegnie poluzowaniu, może się szybciej zużywać, a wydajność maszyny pogorszy się. Nie kontrolując stanu paska można doprowadzić do zniszczenia maszyny. Jeśli w trakcie eksploatacji zaobserwujesz pęknięcie, pasek klinowy należy jak najszybciej wymienić.

5. Pierwsze uruchomienie kompresora - jak zacząć?

Na potrzeby tej części przyjmiemy, że właśnie zakupiłeś jeden z mniejszych modeli sprężarki tłokowej.

Sprężarka została odebrana w domu i... co dalej? Chociaż przygotowanie kompresora do pierwszego uruchomienia może wydawać się skomplikowane, w rzeczywistości sprężarki Airpress są wyjątkowo łatwe w obsłudze. Musisz tylko otworzyć pudełko i wyjąć wszystkie elementy, takie jak koła czy filtr powietrza (nie zawsze konieczny). Po zamontowaniu wszystkich części sprawdź olej, jeśli sprężarka wymaga go do poprawnego działania, a następnie podłącz wąż do złącza i gotowe! Możesz rozpocząć pracę z kompresorem!

Brzmi podejrzanie prosto? A może wręcz przeciwnie? W tej części artykułu szczegółowo omówimy, jak uruchomić sprężarkę - krok po kroku.

Rozpakowanie

Rozpakuj nowy sprzęt ostrożnie i uważnie. Sprężarka jest zawsze dobrze zabezpieczona w pudełku, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia urządzenia podczas transportu. Wyjmując je z opakowania, zachowaj taką samą ostrożność, jak dostawca. Dokładnie sprawdź, czy w pudełku znajdują się wszystkie elementy, które zgodnie z deklaracją producenta powinny być dołączone do zestawu. W przypadku lżejszych modeli olej jest zawsze zapakowany oddzielnie. W większych kompresorach zwykle jest on już uzupełniony. Filtr powietrza powinien znajdować się w osobnym worku, podobnie jak koła - są to części dostarczane oddzielnie, przeznaczone do samodzielnego montażu.

Montaż kół i tłumika drgań

W każdym kompresorze montaż kół i elementów antywibracyjnych (np. tłumików drgań) wygląda odrobinę inaczej, ale ogólnie jest to dość prosty proces.

Przy śrubie mocującej koło znajdują się 2 płaskie podkładki - powinny one przylegać do metalu, jak pokazano na filmie instruktażowym. Pierwszą podkładkę należy nałożyć na śrubę pomiędzy kołem a otworem, drugą zaś między otworem a nakrętką śruby. Zapobiega to luzowaniu się nakrętki pod wpływem wibracji. Za pomocą kluczy o rozmiarze 17 możesz maksymalnie dokręcić śrubę. Jednego klucza użyj do przytrzymania nakrętki, a drugiego do dokręcenia śruby.

W przykładzie zastosowano tylko jeden tłumik drgań, który można łatwo wcisnąć w specjalny otwór umieszczony w dolnej części urządzenia.

Zdjęcie zaślepki transportowej i uzupełnienie oleju

Na kompresorze, zwykle w tylnej części, znajduje się niewielki zbiornik, który musi być wypełniony olejem (nie dotyczy to sprężarek bezolejowych). Obecność środka smarnego jest niezbędna do prawidłowego działania sprężarek tłokowych - niweluje tarcie tłoków i zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. Jak już wspomnieliśmy, lżejsze modele są zwykle dostarczane w zestawach z pojemnikiem oleju. Jeżeli taki pojemnik został dołączony do sprężarki, to z pewnością należy uzupełnić olej. Jeżeli zaś nie ma go w zestawie, to najprawdopodobniej zbiornik oleju został już uzupełniony przed zapakowaniem towaru. W taki sposób dostarczane są zwykle większe i cięższe modele kompresorów. Wówczas należy sprawdzić zbiornik i upewnić się, czy znajduje się w nim wystarczająca ilość oleju.

Miejsce, w którym znajduje się zaślepka transportowa, jest zazwyczaj wyraźnie oznaczone etykietą ostrzegawczą. Nasadkę transportową należy wyciągnąć z otworu wraz z etykietą.

Uzupełnianie oleju jest dość proste. Po zdjęciu zaślepki transportowej, należy delikatnie i powoli wlewać olej do otworu, zwracając uwagę na umieszczony na zbiorniku wskaźnik oleju. Poziom środka smarnego nie powinien przekroczyć czerwonego znacznika. Dla ułatwienia sobie tej czynności, do nalewania oleju można użyć lejka.

Ostatni element to korek oleju z odpowietrznikiem. Ten komponent jest bardzo ważny, ponieważ sprawia, że olej nie rozpryskuje się podczas pracy urządzenia, a odpowietrznik zapewnia, że korek nie wysuwa się. Korek oleju jest zwykle czerwony lub czarny i może wyglądać różnie (jak na załączonych zdjęciach). Jest on dostarczany oddzielnie, w woreczku z instrukcją obsługi. Nigdy nie należy zamykać otworu poprzez ponowne wetknięcie zaślepki transportowej!

Montaż filtra powietrza

W górnej części pokrywy, nad zbiornikiem oleju, znajduje się otwór filtra powietrza. Na tym otworze również umieszczona jest zaślepka transportowa, która zapobiega przedostawaniu się kurzu lub innych zanieczyszczeń do wnętrza urządzenia. Zaślepkę należy wyciągnąć z otworu.

Mamy wiele różnych typów filtrów powietrza, ale wszystkie mają jedną wspólną cechę - są niezwykle łatwe w instalacji. Na filtrach znajduje się specjalny gwint, który należy wkręcić do otworu - jak na filmie instruktażowym poniżej. Niektóre sprężarki Airpress wyposażone są w dwa cylindry. Wówczas do kompresora dołączone są dwa filtry powietrza i oba muszą zostać zamontowane.

Włączanie i wyłączanie kompresora

W sprężarce tłokowej Airpress znajduje się wyłącznik ciśnieniowy (zwany również presostatem), za pomocą którego uruchamia się urządzenie. Na poniższych zdjęciach widać dwa rodzaje presostatów. Wyłącznik ciśnieniowy po lewej stronie działa poprzez pociągnięcie przycisku. Wyłącza się go natomiast poprzez jego ponowne wciśnięcie. Typ po prawej stronie działa poprzez przekręcenie pokrętła. Jego położenie zmienia się z lewej (wyłączony) na prawą (włączony) i odwrotnie. Po osiągnięciu przez sprężarkę maksymalnego ciśnienia (ciśnienie wyłączenia) presostat zapewnia samoczynne wyłączenie urządzenia. Gdy ciśnienie w kotle spadnie poniżej ciśnienia załączenia, sprężarka zaczyna ponownie pracować. Mechanizm ten wyjaśnia, dlaczego przycisk uruchamiania nosi nazwę wyłącznika ciśnieniowego, a nie może być nazywany przełącznikiem on/off.

Wyłącznik ciśnieniowy wciskany

Wyłącznik ciśnieniowy przekręcany

Dwa złącza pneumatyczne z zaworem redukcyjnym

Prawie wszystkie sprężarki tłokowe Airpress posiadają uniwersalne złącza, umożliwiające podłączenie węży pneumatycznych z przyłączem typu Orion lub Euro. Niektóre nasze kompresory wyposażone są w dwa złącza powietrza. Jedno złącze jest podłączone bezpośrednio do zbiornika ciśnieniowego i dlatego może być używane tylko do pracy z ciśnieniem, jakie w nim panuje. Drugie złącze powietrza pozwala na pracę z ciśnieniem zredukowanym, ustawionym przez użytkownika przy pomocy zaworu redukcyjnego, zwanego także reduktorem ciśnienia. Złącze pneumatyczne o ciśnieniu maksymalnym można rozpoznać po zamontowanym tuż przy nim zaworze bezpieczeństwa (czerwona nasadka z pierścieniem).

Jak widać na lewym manometrze, ciśnienie robocze zmienia się po przekręceniu reduktora ciśnienia, podczas gdy manometr po prawej stronie stale wskazuje ciśnienie maksymalne (aktualne ciśnienie w zbiorniku ciśnieniowym). Do zasilania narzędzi pneumatycznych często wymagane jest określone ciśnienie, np. 6,2 bar. Poprzez przekręcenie reduktora ciśnienia, złącze nigdy nie przepuści sprężonego powietrza o ciśnieniu wyższym niż wskazane przez użytkownika.

Jak podłączyć wąż pneumatyczny?

Ostatnim etapem procesu jest prawidłowe podłączenie węża pneumatycznego, które umożliwi pierwsze użycie kompresora Airpress. Jak już wspomnieliśmy, nasze szybkozłącza pneumatyczne są uniwersalne i węże ciśnieniowe zarówno z przyłączem typu Orion, jaki i typu Euro, mogą być łatwo podłączone poprzez wetknięcie końcówki węża do szybkozłącza w sprężarce. Dźwięk zatrzaśnięcia jest potwierdzeniem uruchomienia mechanizmu blokującego. W przypadku innych kompresorów, upewnij się, czy zamontowane w nich szybkozłącze jest dostosowane do typu przyłącza w Twoim przewodzie pneumatycznym. W niektórych sprężarkach stosuje się złączki uniwersalne z gwintem, które wymagają dodatkowego dokręcenia. Wąż ciśnieniowy posiada złącza na obu końcach. Złącze z wtykiem należy połączyć z kompresorem, na drugim końcu natomiast znajduje się szybkozłącze do podpięcia narzędzi pneumatycznych.

Odłączenie węża pneumatycznego następuje poprzez lekkie przesunięcie tulei szybkozłącza w sprężarce do tyłu, co uwalnia mechanizm blokujący i pozwala na swobodne wyciągnięcie węża. Przed przesunięciem tulei warto lekko docisnąć wtyk do szybkozłącza.

Jak odpowietrzyć sprężarkę po użyciu?

Po każdym użyciu sprężarki zaleca się jej odpowietrzenie. Pompa kompresora do wytwarzania sprężonego powietrza wykorzystuje powietrze z otoczenia. Zawiera ono wodę i inne zanieczyszczenia, które podczas sprężania mieszają się z olejem i zamieniają się w tzw. kondensat. Proces ten nazywamy kondensacją. Jeśli kondensat będzie gromadził się w zbiorniku ciśnieniowym i pozostanie w nim zbyt długo, z czasem zacznie wytwarzać się w nim rdza. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do powstawania nieszczelności. Ponadto, kiedy w sprężarce nagromadzi się woda, urządzenie będzie się znacznie częściej uruchamiać. Regularne odprowadzanie wilgoci ze zbiornika ciśnieniowego zwiększa jego żywotność oraz poprawia funkcjonowanie narzędzi pneumatycznych.

Do odpowietrzania i usuwania wilgoci ze zbiornika służy spust kondensatu. Znajduje się on w dolnej części zbiornika. W celu odprowadzenia pozostałego w nim powietrza wraz z kondensatem, należy odkręcić zawór spustu. Po oczyszczeniu zbiornika nie zapomnij dokładnie zakręcić zaworu.